Kända profiler inom svensk MJ-hobby

Från Svensk MJ-Wiki
Hoppa till: navigering, sök

På denna sida presenterar vi några av de personer som gjort stora insatser för MJ-hobbyn. Vi berättar om deras gärningar inom hobbyn och redogör för eventuella böcker och annat som de är upphovsmän till.

Brandt, Krister (1943-2005)
Bland mycket annat redaktör för böckerna i Modelltåg-serien som gavs ut 1990-99 av Allt om Hobby, dessutom djupt involverad i Skövde-anläggningen WNJ.

Bylén, Sture
Byggare av den kända Morshyttan-anläggningen, som också är dokumenterad med egen bok.

Dahlberg, Bengt

Edgar, Jörgen
Flyhänt lokbyggare i framförallt skala N. Använder plastfilm och modellera o.l. material i sina byggen.

Fast, Jon (1933-2008)
Göteborgare engagerad i GMJS. Skicklig modellbyggare. Intresserad av foton och ritningar. Mannen som skapade och under några år drev tidskriften Skarvjärnet. Ursprunget var en klubbtidning för GMJS, men den utvecklades snabbt till en allmän MJ-tidskrift av mycket hög klass. Tyvärr upphörde den efter alltför få årgångar, en verklig klassiker.

Friberg, Rutger
Elektronik- och digitalguru som skrivit flera böcker om sådant. Mångårig medarbetare i Allt om Hobby.

Frykmo, Olle
Skicklig modell- och modulbyggare i skala N. Tar fram etsade byggsatser till diverse fordon.

Jangö, Jan
Sveriges "Mr. Hobby". Startade bland mycket annat Allt om Hobby 1966.

Karlsson, Lars Olov (LOK)
Mycket kunnig på lok och vagnar. Skicklig modellbyggare. Skribent och redaktör. Reseledare och guide på järnvägar inom och utom landet.

Kock, Bruno (1922-2009)
Framstående svensk MJ-pionjär. Skrev ett flertal artiklar i hobbytidningar, var tidigt ute med tankar runt trafiken och är kanske mest känd för sin bana: Yxkrokens järnväg

Mattison, Claes
Skicklig svensk modellbyggare. Engagerad i WNJ och delvis även VVA.

Milton, Uno
Känd svensk hobbyutövare med ständigt många järn i elden. Byggde Tärnan, en modell av en skärgårdbåt som under 50- och 60-talet ofta omnämndes i hobbypressen. Byggde under 7 år en portabel modelljärnväg, som sedan sent 60-tal finns på Tekniska Museet i Stockholm, och visas ett antal gånger varje helg. Modellbyggare. Pionjär inom Live Steam i Sverige, redan under de första årgångarna av Hobbymässan, tidigt 80-tal, visade Uno upp ett livesteam lok med ett antal passagerarvagnar i kroken.

Runberger, Svante
GMJS, Ritningar.

Svensson, Hans
Specialitet: smalspår och småbanor i förebild och modell, då gärna på Märklinräls och med enkla, billiga medel. Mångårig skribent i Allt om Hobby.

Thörning, Michael
Svensk modellbyggare under alias mikath. Driver Skultorps Vagn & LokVerkstad.